25 Şubat 2011

Fırat Ayhan’ın “Aşktan Öte Ne Kaldı Görecek” isimli şiiri üzerine

Fırat Ayhan’ın “Aşktan Öte Ne Kaldı Görecek” isimli şiiri üzerine


Alfred de Musset der ki “içinde bulunduğumuz yüzyılda ortaya çıkan hastalığa iki şey neden olmuştur. 1798-1814 tarihlerini yaşayan halkın yüreğinde iki yara var. Eskiden ne varsa artık yok; ileride olacaklar da henüz olmadı. Dertlerinizin kaynağını başka yerde aramayın. 

Alfred de Musset in bu sözünü tarihin her devrine uygulayabiliriz. Ancak zaman içinde hissetme oranına göre artış ve azalışlar olabilir. 

Şiirini irdelemek bana keyif verecek. Ben bilgimle gördüğümü kararak bir portre çizmeye çalışıyorum. Fırat Ayhan’ da yeni tanıdığım tanımaya çalıştığım şairlerden birisi. 

Hangi dal hayat verir ezildiği yerden 
Sitemlerimin süsüydü yakarışlarım 
Bu derde yenik düştüm ne çare 

“Aşktan öte ne kaldı görecek” derken şiirin kapısına gümüş bir kilit asmış. Şiirin ilk satırı giriş olarak mükemmel. Okuyucuyu şiirin içine çekebilecek kadar örgülü… Üçüncü satır çaresizliğin alışılagelen feryadı… 


Taşa vurdum dertlerimi 
Taş çatladı bölük bölük dert verdi 
Güle anlattım kendimi 
Gül kurudu derdim çoğaldı 

Aynı bölümün 4-5-6-7 nci dizeleri için aynı ifadeyi kullanamayacağım. Vurgulanması gereken konuyu çok iyi yakalamış ama sanki bu satırlar birz çalışılmalıydı. Daha farklı anlatım seçilmeliydi diyorum. Bu satırlar normal dizeler ama ilk iki satıra nazaran örgüsüz gibi… Acaba diyorum 

“taşa vurdum taş çatladı bölük bölük 
Güle sürdüm gül kurudu dertlerimden” 

Şeklinde yazılmış olsa nasıl dururdu. 

Aşktan öte ne kaldı görecek 
Gemileri yakarım 
Bu diyardan da giderim yar 


Yine yukarıdaki üç dizede anlatım fazlalığı mı var bana mı öyle geliyor. Şiirin finalinde olan ifadelerle birlikte daha örüntülü yapılamaz mı?

Aşktan öte ne kaldı görecek yar 
Gemileri yakar bu diyardan giderim 

Aşktan öte ne kaldı görecek yar 
Yüreğime taş basar bu diyardan giderim 


….gibi 


Şimdi biz seviyorsak 
Özlemlerle sarsılıyordur dünya 
Sahipsiz acılar toplanırken yürekte 
Anlamı kalıyor mu fısıltıların 
Bilinmeyen çöllerde yürüyorum yalınayak 
Mutluluk ne zaman karşıma çıksa 
Yokluğun zindan olur duygularıma 
Nazenin duyguların çıkmadan gün yüzüne 
Bir tebessüm ver yüreğimde kalsın 


Yukarıdaki kısım gayet iyi ifade edilmiş. Kendisine yüklediği sevmek eyleminden daha bir haberdar yazılmalıydı. “Şimdi biz seviyoruz ya” şeklinde olsaydı bir sonraki satırla daha bir güzel bütünleşirdi. 

“Mutluluk ne zaman karşıma çıksa 
Yokluğun zindan olur duygularıma “ 

Bu kısım başlı başına bir şiir olmuş. Bu kısımdan sonra kalan dizleri bir kere okumak yetmez. Okudukça okutuyorlar kendini. 


Aşktan öte ne kaldı görecek 
Pire için yorgan yaktırma bana yar 

Serbest şiir olabildiğince serbest değildir. “Aşktan öte ne kaldı görecek” nakaratlarından sonraki kısımlar iki dizeden oluşturulmuşsa bu kısımda öyle olmalıydı. 


Yaşadıkça soyulur yüzüm kendi suretinden 
Aynalara bakmak yürek ister 
Gençliğimi dillere düşüren bu duygu 
Nasihat almaz acılardan 
Güzelliğin de değil beni avlayan 
Bendeki duyguların önlenemez yükselişi 
İtibarını almaya çalışırken geçmişten 
Hatıralar bile sırt çevirir aşkıma 


Şiirin sonuna geldiğinizde damağınızda bıraktığı haz ve kırıntılar önemli. Bir gün bir yerde mutlaka bu şiiri hatırlayacak ve bulunduğunu ortamı anlatıyor diye ikrar edeceksiniz. Sevgili Fırat Ayhan ellerine, yüreğine sağlık. 


Bekir Kale Ahıskalı 
Şiir Tahlilleri-9 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder